اهمیت آب مصرفی مرغ

 

 

 

 

 

 

 

 

  

یکی از چیزهایی که پرورش دهندگان بالاخص پرورش دهندگان کوچک و متوسط (مشاغل خانگی) توجهی به آن ندارند آب مصرفی مرغ است.

آب مهمترین ماده مغذی در پرورش طیور می باشد. تامین آب کافی ، تمیز و مناسب ضامن دسترسی مرغدار به ضریب تبدیل مناسب و بازده مطلوب می باشد. مصرف آب تمیز منجر به کاهش ریسک و خطر ابتلای طیور به بیماری ها و در نتیجه کاهش مصرف آنتی بیوتیک در گله های طیور می باشد.

در متن زیر به واژه هایی مثل PPM یا پی پی ام ، سختی آب ، pH  یا اسیدیته برخورد خواهیم کرد که بهتر است در ابتدا در مورد آنها توضیحات کوتاهی آورده شود .

 

 قبل از پرداختن به ادامه مبحث ، خوبه بدونید که پرورش موفق مرغ ، شامل دانستن و رعایت صدها نکته است که اهمیت آب مصرفی مرغ ، یکی از این صدها نکته هست و رعایت همه نکات در کنار هم موفقیت شما رو تضمین می کنه. در فیلم های آموزش آنلاین پرورش مرغ به همه این نکات پرداخته شده؛جهت تهیه و مشاهده این فیلم روی تصویر زیر کلیک کنید:

https://minisalon.ir/dooreh/doreh-amoozeshi.html
دوره آموزشی مرغ بومی
 

ppm  یا پی پی ام چیست ؟

به طور ساده می توان گفت غلظت مواد محلول در آب

 pH چیست ؟

pH یا اسیدیته آب که با کمک این اصطلاح قدرت اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول رو بیان میکنن . دامنه تغییرات pH از ۰ تا ۱۴ هست . هر چقدر عدد pH یک محلول به سمت صفر نزدیک باشه ، اون محلول اسیدی تر و هر چقدر pH یک محلول به عدد ۱۴ نزدیک تر باشه ، اون محلول قلیایی هست.

نکته مهم اینه که اگر pH یک محلول عدد ۷ باشه ، در این صورت محلول مورد نظر خنثی در نظر گرفته می شه. PH استاندارد بین 6.8 تا 7.5 هست.

 

 

 سختی آب چیست ؟

سختی آب یا degree Harness رو با علامت dH هم نشون میدن . یون های کلسیم ، منیزیم و نمک هاشون مثل سنگ آهک و یون های فلزات دیگه مثل آهن و منگنز باعث ایجاد سختی آب می شه.

سختی آب به دو گروه  : سختی موقت یا Temporary Hardness یا سختی کربناتی ( با علامت KH یا CH) و سختی دایم یا سختی عمومی یا Permanent Hardness  تقسیم بندی میشه. بنابراین هنگام دریافت جواب آزمایش های تجزیه کیفی آب باید از متصدی آزمایشگاه بپرسیم که منظور از درجه سختی گزارش شده در برگه آزمایش کدام سختی هست ؟ آیا سختی عمومی اندازه گیری شده یا سختی موقت !!

 

 

دمای آب

در روزهای ابتدایی عمر جوجه ها بهتره که دمای آب مصرفی جوجه ها دمایی برابر با دمای سالن پرورش رو داشته باشه. دمای پایین آب در این روزها میتونه منجر به تنش سرمایی در جوجه ها بشه .

آب با دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد در تمامی سنین برای پرنده ها سرد بوده و به کاهش دریافت آب توسط حیوان منجر میشه. پس از روزهای نخست عمر جوجه ها ، آب آشامیدنی طیور بایستی خنک ( در حدود ۱۵ درجه سانتی گراد) باشه . پیشنهاد شده که دمای آب در طول مدت استرس گرمایی ۲۰ درجه سانتی گراد باشه


در جدول زیر به استانداردهای کیفی آب آشامیدنی طیور میپردازیم

 عوامل مورد بررسی     حداکثر قابل        قبول                                                 ملاحظات              

 مجموعه باکتریها 

100  باکتری در سی سی

بدون باکتری مطلوب است
 کلی فرم ها  50 کلی فرم در سی سی بدون کلی فرم مطلوب است
نیترات 25 میلی گرم در لیتر  در دامنه  3 تا 20 میلی گرمم در لیتر ممکن است بر روی تولید اثر بگذارد.                                                        
نیتریت 4 میلی گرم در لیتر  
ph 6/8 - 7/5 ph کمتر از 6 مطلوب نیست ، حتی ph کمتر از 6/3  ممکن است تولید را کاهش دهد.
کل مواد سخت 180  سختی کمتر از 60 معمولا سبک محسوب میشود. بالاتر از 180 خیلی سخت محسوب میشود.
کلراید 250 میلی گرم در لیتر میزان 14 میلی گرم در لیتر و از طرفی میزان سدیم هم بیش از 50 میلی گرم در لیتر باشد ممکن است زیان آور باشد.
مس 0.6 میلی گرم در لیتر در سطوح بالا سبب ایجاد طعم تلخ میشود.
اهن 3 میلی گرم در لیتر در سطوح بالا سبب ایجاد طعم نامطلوب میشود.
سرب 0.2 میلی گرم در لیتر در سطوح بالا خاصیت سمی دارد.
منیزیم 125 میلی گرم در لیتر در سطوح بالا خاصیت ملین (مدفوع آبکی) دارد. اگر میزان آن بیشتر از 50 میلی گرم در لیتر و از طرفی میزان سولفات هم زیاد باشد بر روی تولید تاثیر میگذارد.
سدیم 50 میلی گرم در لیتر اگر میزان آن بیشتر از 50 میلی گرم در لیتر باشد به همراه سطح بالاي سولفات يا کلرايد ممکن است بر روي عملکرد تاثير بگذارد.
 
سولفات 250 میلی گرم در لیتر در سطوح بالا خاصیت ملین دارد اگر میزان آن بیشتر از 50 میلی گرم باشد و از طرفی میزان منیزیم و سولفات هم زیاد باشد بر روی تولید تاثیر میگذارد.
روی  1/5 میلی گرم در لیتر   در سطوح بالا خاصیت سمی دارد.

 

 

این مطلب رو برای دوستانت بفرست

تصاویر مراکز آموزشی و دوره های مینی سالن

تصویر کلاس پرورس گوسفند چندقلوزا دی ماه 98
نشست مشاوره ای در آمفی تئاتر
Shadow
Slider
خواندن 17333 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 03 خرداد 1400 11:32


عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از
 شاخه های جدید و سودده کشاورزی و دامپروری و فرصت های جدید سرمایه گذاری مطلع شوید


تیم تحقیقاتی مینی سالن ، همراه قدم به قدم شما | از مشاوره اولیه جهت انتخاب بهترین زمینه فعالیت متناسب با شرایط شما ، تا خرید تضمینی محصولات تولیدی شما در کنار شماییم

تمامی حقوق برای وبسایت مینی سالن محفوظ میباشد | 1392 - 1400